תפריט צרו קשר
youtube facebook instagram whatsapp
תמונה ראשית

ניקוי מזגן מעובש

ניקוי מזגן מעובש הוא אחת הפעולות שיש לעשות על מנת לשמור על המזגן ולהבטיח את איכות האוויר שאתם נושמים. אם מופיעים כתמים שחורים על יציאת האוויר של המזגן, זהירות!  זהו לא סתם לכלוך אלא עובש מסוכן. אך עיקר הבעיה נמצא בפילטר ובחלקים הפנימיים של המזגן ומה שאתם רואים זהו רק קצה הקרחון. אולי אינכם רואים את העובש בחלקים הפנימיים אך תוכלו להרגיש את ריח העובש היוצא מהמזגן. עובש הוא בעיה בריאותית גדולה וחשוב מאוד לבצע ניקוי עובש במזגן על מנת להיפטר ממנו. לחצו כאן להמלצות

ניקוי מזגן מעובש

טיפול בתקלות עובש במזגן

מהיכן מגיע העובש? נבגי העובש נישאים באוויר באופן טבעי. אך כאשר הם חודרים אל תוך המזגן הם מוצאים שם את הסביבה המושלמת לצורך התפתחותם לפטריות עובש והפצתם לכל עבר באמצעות אוויר המזגן. בתוך המזגן ישנה סביבה לחה וחשוכה, ובתוספת של חומר אורגני המגיע מהאבק הנשאב למזגן זוהי הסביבה האידאלית לעובשים וגם בקטריות המצטרפות אליהם. אם יש עובש במזגן יש להניח שהמזגן מלוכלך וזה גורם גם לבעיות נוספות כמו מאמץ יתר של המזגן. במצבים אלו מתרחשות גם סתימות הגורמות לנזילות מים והעובש עלול להתפשט אל הקירות.

ניקוי מזגן מעובש מתבצע באמצעות חומרי ניקוי וחיטוי. ניתן לעשות זאת באמצעות תכשירים ייעודיים לניקוי מזגנים וניתן לעשות זאת באמצעים ביתיים כמו חומץ. ניקוי עובש במזגן כולל 3 שלבים:

  1. ניקוי היחידה החיצונית של המזגן.
  2. ניקוי המסנן של המזגן.
  3. ניקוי החלקים הפנימיים של המזגן.

אלו הן פעולות שיש לעשות באופן תקופתי, אין לחכות למצבים קיצוניים בהם אתם רואים את העובש או מרגישים בריח רע. ניקוי הפילטר הוא פעולה פשוטה ומהירה ואין סיבה שלא תוכלו לבצע אותה לבד. אך ניקוי מזגן מעובש דורש גם את הסרת מכסה המזגן וניקוי החללים הפנימיים, דבר שיכול לגזול זמן ולהיות בעייתי למי שאינו מיומן בכך.

מחיר ניקוי מזגן מעובש

ניתן לבצע את ניקוי המזגן באמצעות טכנאי שירות המעניקים לכם ניקוי יסודי של המזגן. כך תוכלו להיות בטוחים שתתבצע עבודה יסודית מבלי לגרום נזק למזגן. זהו הפתרון המומלץ גם עבורכם וגם עבור המזגן שיזכה להאריך חיים בזכות פעולות התחזוקה.

מחיר ניקיון מזגן מעובש תלוי במורכבות העבודה. ברוב הבתים ניתן למצוא מזגן עילי אותו ניתן לנקות בקלות. ניקוי יסודי של המזגן דורש כשעתיים עבודה ועולה כ 400-500 שקלים. אך כאשר מדובר במזגן מיני מרכזי, ניקוי מזגן מעובש מחיר מתחיל בטווח של 600-700 שקלים. ישנם מקרים בהם ישנו קושי לגשת לחלקי המזגן הפנימיים, למשל כאשר הם נמצאים מאחורי קירות גבס; במקרים אלו ישנן עלויות נוספות.

אין מדובר בהוצאה גדולה וחשוב תמיד להסתכל על התמונה הגדולה. ניקוי מזגן מעובש מחיר הוא לא רק העלות של ביצוע העבודה, אלא גם הערך המופק מהארכת חיי המזגן, שיפור היעילות האנרגטית והמניעה של מחלות מסוכנות.

מהם הסימנים להצטברות של עובש במזגן?

ישנם כמה סימנים שיכולים להעיד על נוכחותו של עובש בתוך המזגן ולהצריך ניקוי עובש במזגן:

  • ריח "מעופש" ולא נעים – לעובש ריח אופייני, טחוב ומעופש שקשה שלא להבחין בו. כאשר המזגן מוציא ריח לא נעים, ישנו סיכוי טוב שמדובר בהתפתחות של עובש בחלקים הפנימים שלו, במיוחד אם ניקוי פשוט של הפילטרים לא פתר את הבעיה.
  • סימנים שחורים – הסימן המובהק ביותר של עובש הוא כתמים וסימנים שחורים על תריסי המזגן, מכסה הפלסטיק והקיר עליו המזגן נמצא.
  • מזגן "חלש" – אם המזגן כבר לא מקרר כמו פעם, אם הוא מוציא אוויר בתפוקה נמוכה, לא מקרר או מחמם באופן אפקטיבי ייתכן שהצטברות גדולה של עובש בחלקים הפנימיים שלו משבשת את פעולתו.
  • נזילות – לנזילה מן המזגן יכולות להיות סיבות רבות, אחת מהן היא סתימה של האינסטלציה על ידי אבק, לכלוך וצמיחה מוגברת של עובש שאוהב מאוד מקומות חשוכים ולחים כמו צינורות ניקוז של מזגנים למשל. אם מערכת הניקוי והאינסטלציה סתומה על ידי עובש, בהחלט ייתכן  שנראה טפטופים או נזילה מן המזגן.

מה גורם להצטברות של עובש במזגן?

הגורמים מס' 1 להתפתחותו של עובש במזגן הם לחות ומים. מזגנים, כחלק מהדרך בה הם פועלים, בנויים, מתוכננים ועובדים בסביבה לחה. לכן, הם מועדים מאוד לצמיחה של עובש שמעדיף מקומות לחים, קרירים וחשוכים – מגש הניקוז ("אמבטיה") והסוללה של המזגן, המאייד וחלקי האינסטלציה הם קרקע פורייה לצמיחת עובש (שלא לדבר על תעלות מיזוג אוויר במזגנים מיני מרכזיים). בנוסף, צינורות ניקוז לא תקינים בעלי שיפוע לא נכון, בלאי בחלקי המזגן שגורם לנזילות ומגורים בסביבה המועדת להתפתחות עובש תורמים גם הם לבעיה. כמו כן, הימצאותו של עובש במזגן אחד עלולה "להדביק" את יתר המזגנים בבית מכיוון שעובש הוא פטריה שמתרבה על ידי נבגים הנישאים באוויר. כך גם נוכחות של עובש על קירות או תקרות עלולה להגיע בסופו של דבר גם אל תוך המזגן. סיבה נוספת היא דווקא ניסיונות ניקוי באמצעים ביתיים שמשאירים שכבת חומר במזגן או לחות מוגברת (למשל פילטרים שלא יובשו לפני החזרתם).

איך עובש במזגן משפיע על הבריאות? האם יש סכנה בעובש במזגנים? 

עובש ידוע כמחולל מחלות, בעיקר בדרכי הנשימה אך לא רק. נוכחות של עובש בבית, במשרד ובכל חלל למעשה, מסוכנת לבריאות האדם. פיזור של עובש בכמות גדולה על ידי מזגן יכול לגרום למגוון בעיות בריאותיות כמו אלרגיות, בעיות נוירולוגיות, עייפות כרונית, שיעול טורדני, בעיות בנשימה, בחילות ועוד תסמינים רבים ושונים. הסכנה גדולה אף יותר לילדים קטנים, נשים בהריון ובעלי נטייה לבעיות בדרכי הנשימה, מי שסובל ממערכת חיסונית מוחלשת, קשישים ואף לחיות מחמד. עובש נקשר אפילו למקרי חולי קשים ולפגיעה אנושה בבריאות, במיוחד בילדים. לכן ניקוי מזגן מעובש הוא כל כך חשוב.

האם ניקוי "עשה זאת בעצמך" מספיק כדי להיפטר מעובש במזגן?

תחזוקה של המזגן באמצעים ביתיים חשובה מאוד לשמירה על פעילותו התקינה וניקיונו, אך קשה מאוד להיפטר מעובש, במיוחד כאשר הוא נמצא בחלקים הפנימיים של המזגן. חשוב לזכור שהעובש שאנו רואים הוא רק קצה הקרחון, כאשר מופיע עובש בתריסי המזגן למשל סביר להניח שגם אגן הניקוז והסוללה נגועים. ניקוי של הפילטרים והתריסים יכול לעזור אך לא יפתור את הבעיה והעובש ישוב במהרה. כדי לנקות את המזגן לחלוטין מעובש הדרך היחידה היא להשתמש בחומרים ייעודיים תוך ניקוי במים בלחץ גבוה (עוד על איך מנקים מזגן מעובש בהמשך). שיטות אלו אינן מתאימות כ"עשה זאת בעצמך" – נדרש ידע, ניסיון ומומחיות בפירוק המזגן, הגנה על חלקיו האלקטרוניים בזמן השטיפה, ניקוי יסודי של חלקים פנימיים (כל חלק והחומר המתאים לו ושיטת הניקוי הנכונה) וכמובן, תוך שמירה על תקינות המזגן. הדרך הטובה ביותר לנקות מזגן מעובש היא על ידי ניקוי מזגן מעובש עם איש מקצוע.

איך מבצעים ניקוי מקצועי של מזגן מעובש?

כאשר הצוות המקצועי מגיע לביצוע ניקוי מזגן, הוא לוקח בחשבון שככל הנראה מדובר על מזגן הנגוע בעובש בנוסף ללכלוך והצטברות אבק ולכן, הוא מוכן גם עם חומרים וגם עם ציוד המתאים לחיסול העובש. לתהליך הניקוי מספר שלבים:

בדיקה ראשונית וניתוק מהחשמל – השלב הראשון הוא ניתוק של המזגן מהחשמל לחלוטין, בדיקה שלו ואבחון הבעיות שנראות על פני השטח. לאחר מכן, הצוות יעריך את זמן העבודה הדרוש ויסביר על שלבי הניקוי. ייתכן שיהיה צורך בהזזת ריהוט או תמונות, שטיחים וכדומה כדי לוודא שלא תגיע אליהם ולו טיפת מים אחת.

פירוק המזגן והתקנת "מעיל" – בשלב זה, מפרקים את כל חלקי הפלסטיקה של המזגן, הפילטרים ויתר החלקים הניתנים לפירוק. אל נשטפים בנפרד ומיובשים היטב. לאחר מכן, הצוות יכסה את כל החלקים האלקטרונים של המזגן בכיסוי ייעודי כדי למנוע נזקי מים. לבסוף, יותקן "מעיל" וניקוז לדלי, אלו ישמרו על התשתיות הביתיות מפני חומרי הניקוי והמים. אין צורך לפרק את המזגן מן הקיר, הוא נשאר במקומו לאורך כל תהליך הניקוי.

התזת חומר ניקוי – לאחר שהצוות יוודא שהמזגן מוכן יותז חומר ניקוי שמטרתו היא למוסס את כל הלכלוך ולהשמיד את העובש. החומר מותז רק אל החלקים שזקוקים לכך, בעדינות הנדרשת לניקוי יסודי אך מבלי לפגום במזגן.

שטיפה וחיטוי – באמצעות גרניק, מכשיר התזת מים בלחץ גבוה, המזגן נשטף על כל חלקיו הפנימיים. כל עודפי המים זולגים אל תוך דלי. לאחר מכן המגן מחוטא מעובש תוך שימוש בחומרים שמטרתם לסלק את העובש הקיים ולעכב צמיחה מחודשת.

הרכבת המזגן והפעלתו – לאחר הניקוי, הצוות ירכיב את המזגן מחדש על כל חלקיו ויפעיל אותו. אין צורך להמתין לייבוש מלא של כל החלקים הפנימיים מכיוון שכאמור, מזגנים ממילא פועלים בסביבה לחה. כל כלי העבודה יקופלו, יוחזרו למקום הרהיטים ויתר הדברים שהוזזו והעבודה הסתיימה. התוצאה היא מזגן יעיל, נקי ומחוטא מעובש.

האם ניקוי מזגן מעובש שונה בין מזגן עילי למיני מרכזי?

במהותו, ניקוי מזגן הוא הסרה של לכלוך, אבק ועובש מכל חלקיו. כך גם מזגן מיני מרכזי מפורק ככל הניתן, מנוקה ומחוטא ונשטף. אך במזגנים מיני מרכזיים ישנו אלמנט שאין במזגנים עיליים והוא תעלות המיזוג. כפי שראינו, עובש מעדיף מקומות חשוכים, לחים ועם תנועת אוויר שמוסיפה לו מצע לגדילה (במקרה שלנו אבק, חול, פרוות בעלי חיים ועוד). תעלות מיזוג האוויר הן המקום המושלם עבור עובש לגדול ולהתפתח ואכן – קשה למצוא מזגן מיני מרכזי שהתעלות שלו לא נגועות בעובש בסופו של דבר. ניקוי של היחידה המרכזית אינו מספיק, אם נשאיר את תעלות המיזוג ללא ניקוי העובש יחזור במהרה גם אל המזגן עצמו.

אך ניקוי התעלות היא משימה לא פשוטה, הן נמצאות בתוך תקרות (בדרך כלל גבס), מקובעות לתשתיות והגישה אליהן כמעט בלתי אפשרית. מסיבה זו בדיוק פותחו שיטות וכלי עבודה המאפשרים לנקות תעלות מיזוג אוויר מבלי לפרק אותן, מבלי לגרום לנזק לתשתיות הביתיות ותוך חיסול העובש שללא ספק נמצא בתוכן.

השלב הראשון בניקוי מזגן מיני מרכזי הוא היחידה עצמה. הצוות עולה אל היחידה, מפרק את החלקים שניתן לפרק, שוטף את המאיץ, הסוללה ואגן הניקוז תוך שמירה קפדנית על החלקים האלקטרונים של המזגן. לאחר מכן, ממשיכים אל תעלות המיזוג. הניקוי נעשה באמצעות מברשת מסתובבת ייעודית שמתחברת לכבל סמרט – טכנולוגיה חדשנית שמאפשרת לנקות כל סנטימטר מהתעלות מעובש ללא כל צורך בפירוקן. המברשת עוברת בתוך התעלה ומשאירה אותה נקיה מעובש, אבק ולכלוך שהצטבר בתוכה. לבסוף, מרכיבים מחדש את כל חלקי המזגן (לאחר חיטוי וייבוש יסודי כמובן) והמזגן מופעל.

כמה זמן נדרש כדי לנקות מזגן עילי מעובש? מה לגבי מיני מרכזי?

ניקוי של מזגן עילי אחד לוקח כשעה, כאשר מנקים מספר מזגנים באותו בית הצוות יכול לעבוד במקביל או בשיטת הסרט הנע וכך לחסוך לבעל הבית זמן יקר. העבודה יעילה ומהירה לא פחות מאפקטיבית. כשמדובר על ניקוי מזגן מיני מרכזי כולל תעלות המזגן (ובטח בטח אם מדובר על מזגן מפוצל או מזגן מרכזי גדול) יידרשו מספר שעות ועד יום עבודה מלא.

כל כמה זמן מומלץ לבצע ניקוי מזגן מעובש?

לרוב, מזגן ביתי די להעביר ניקוי יסודי אחת לכשנתיים, וזאת כמובן בהנחה שנעשית תחזוקה שוטפת שכוללת שטיפת הפילטרים וניקוי הפלסטיקה של המזגן. אך במקרים רבים, מומלץ לבצע ניקוי יסודי מעובש אחת לשנה לכל היותר, למשל:

  • סביבה לחה – במישור החוף, באזורים בעלי לחות גבוהה, בבתים ובניינים בהם בעיות רטיבות, לחות מוגברת או ליקויי בניה הגורמים להתפתחות עובש בתשתיות הבית ישנו סיכוי מוגבר לעובש בתוך המזגן. במקרים אלו מומלץ לבצע ניקוי יסודי אחת לשנה וזאת בנוסף לתחזוקה שוטפת כמו ניקוי פילטרים אחת חודשיים-שלושה.
  • בעלי חיים – פרוות בעלי חיים נישאת באוויר הביתי בדיוק כמו כל חלקיקי האבק והלכלוך האחרים ומוצאת את דרכה גם אל תוך המזגן. מכיוון שמדובר בחומר אורגני, נוצרת שכבה עבה שמהווה כר פורה להתפתחות עובשים פטריות. מי שמגדל בביתו חיות מחמד, חשוב מאוד שיעשה ניקוי יסודי למזגן לכל הפחות אחת לשנה.
  • אלרגיות ובעיות נשימה – מי שסובל מאלרגיות, בעל מערכת חיסונית מוחלשת, סובל מבעיות בדרכי הנשימה כדוגמת אסטמה וכדומה חשוב מאוד שישמור על מזגן מחוטא ונקי ככל האפשר. לכן, גם כאן ההמלצה היא ניקוי יסודי מעובש אחת לשנה.

בנוסף, חשוב לזכור שלא רק עובש מסתתר בתוך המזגן אלא גם אבק, קשקשים, חול, זיהום עירוני, שמן מטיגון ובישול ולמעשה – כל מה שנמצא באוויר מוצא את דרכו אל תוך המזגן בסופו של דבר. לכן, מי שניקיון האוויר הביתי חשוב במיוחד עבורו, מי שרוצה לוודא שהאוויר מן המזגן נקי, בריא ובעל ריח נעים מומלץ לו לבצע ניקוי אחת לשנה עד שנה וחצי.

איך למנוע חזרה של העובש?

חלק מתהליך הניקוי של המזגן הוא שימוש בחומרים מעכבי עובש. עם זאת, חשוב לזכור שמזגנים פועלים בסביבת מים, זה הוא חלק מהמנגנון שלהם וחלק מהדרך בה הם בנויים ומתוכננים. היכן שיש מים יש סיכוי להתפתחות עובש. איך אם כך ניתן בכל זאת לשמור על המזגן מפני עובש? הדרך הטובה ביותר היא על ידי תחזוקה נבונה. ראשית, חשוב מאוד לשטוף היטב את הפילטרים של המזגן אחת לכשלושה חודשים במים פושרים ולייבש היטב. שנית, כדאי, במיוחד בקיץ, אחת לכמה ימים להעביר את המזגן למצב חימום ולהפעיל אותו לכ-10 דקות. לפני כל כיבוי של המזגן מומלץ להעביר אותו למצב אוורור לכ-10 דקות, פעולות אלו מאפשרות לצמצם לחות בתוך היחידה הפנימית של המזגן. פחות לחות שווה פחות סיכוי לעובש. לבסוף, כדאי לנקות את תריסי המזגן וכל החלקים הפלסטיים החיצוניים בעדינות ולייבש אותם היטב אחת לכמה חודשים.

ניקוי מזגן מעובש על ידי חברה מקצועית אחת לשנה – שנתיים ותחזוקה שוטפת תבטיח מזגן שעובד באופן יעיל, חסכוני, מוציא אוויר נעים, נקי ובריא למשך כל ימי פעולתו. 

תשובות לשאלות נפוצות:

האם מספיק לנקות את התריסים מסימני עובש?

סימני עובש על תריסי המזגן מעידים בדרך כלל על בעיה נרחבת יותר, העובש שאנחנו רואים לא מוגבל רק לתריסים אלא סביר להניח שקיים בתוך חלקים אחרים ועמוקים יותר של המזגן. ניקוי התריסים מסימני עובש לא יפתור את הבעיה והעובש יחזור. כדי להיפטר מהעובש יש לנקות את כל חלקי המזגן באופן ייסודי כולל חיטוי בחומרים המעכבים את התפתות העובש מחדש. הדרך היחידה להשיג תוצאות יעילות היא ניקוי יסודי על ידי צוות מקצועי, עם ציוד מתאים וחומרים יעילים.

האם חומרי הניקוי שמשמשים להשמדת העובש בטוחים לבני הבית?

התשובה הקצרה היא בהחלט, כל החומרים המשמשים לניקוי מזגנן מעובש אינם רעילים, הם ידידותיים לסביבה ולבעלי חיים, אינם מזיקים למזגן עצמו ובטוחים לחלוטין לשימוש בסביבה ביתית. חברה מקצועית המתמחה בניקוי מזגנים תעשה שימוש רק בחומרים בטוחים ואיכותיים.

האם התהליך נקי? מרעיש?

ניקוי מזגנים הוא תהליך נקי ושקט, צוות מקצועי יודע בדיוק איך לשמור על כל תשתיות הבית מפני זליגת מים, אין כל חשש לריהוט או חפצים אחרים בבית והציוד אינו מרעיש. אפילו ניקוי תעלות מזגן הנעשה על ידי מברשת מסתובבת ייעודית אינו מרעיש, למעשה, הוא שקט יותר משואב אבק ממוצע.

המלצות לניקוי מזגן מעובש

חשוב לדעתחשוב לדעת
חשוב דעת תוכן
ניקיון מערכות מיזוג האוויר מתבצעות על ידי טכנאים מומחים, בעלי וותק וידע נצבר בכל חלקי המערכת ומרכיביה
התקשרוהתקשרוווצאפשלחו הודעה
למעלה